השקת אודי A5 ו-S5 בפורטוגל . (אייזיק דוידוביץ' - עבור מגזין "רכב" עיתון "הארץ")
גשם זלעפות מפתיע, מקבל את פנינו בנמל התעופה פורטו שבצפון פורטוגל. מפתיע, כי החודש הוא חודש יוני ובמזוודה מקופלות להן חולצות קצרות בלבד. השמיים מעל מעוננים, הכבישים רטובים וחלקלקים ופנינו להשקת הקופה החדשה של "אודי".
אמרתם "אודי", אמרתם "קוואטרו" – אותה הנעה כפולה אידיאלית לנהיגת כבישים חלקלקים וגם שמו של דגם מיתולוגי משנות השמונים, שהתבסס על אודי 80 קופה, והפך לאחד מסמליה החשובים של החברה מאינגולשטט.
אגדת ה"קוואטרו", שבאה לידי ביטוי במירוצי הראלי שם ניצחה במירוצים רבים, עיצבה בהמשך הדרך את אופיה של החברה, ומערכת ההנעה הכפולה לכביש, זלגה עם השנים, גם לשאר דגמי החברה והביאה גם יצרנים נוספים, לאמץ את השיטה בה כל הגלגלים משתתפים בנטל.
גשום ומעונן
בינתיים, הגשם לא מפסיק לרדת והשנה היא כבר 2016. מאודי A5 (ו-S5 הגרסה היותר ספורטיבית ) דור - שני, כבר הספקתי להתרשם בתמונות. תשע שנים קודם לכן, הוצגה ה-5A הראשונה והציעה מראה סקסי ואלגנטי כמו שתצורת קופה אמורה להציע בכדי לתת אלטרנטיבה למרובות דלתות פרקטיות משעממות, מתפשרות עיצוב.
נמל התעופה של פורטו. נציג "אודי" מוביל ארבעה עיתונאים ישראלים ורטובים, למתחם ההשקה של אודי הנמצא מעבר לכביש. שורות של אודי מסדרה - 5 בצבעים שונים, ניצבות בסדר מופתי, מייחלות להרשים אותנו מבעד לטיפות, ואפילו מצליחות.
העיצוב של אודי 5 דור -2 הוא ליטוש מודרני של הדגם היוצא - קווי האורך מודגשים וישרים יותר, פנסי חזית צרים, גריל אודי טרפזי גדול ובולט ושימוש נרחב בתאורת לד. אלמנט עיצובי בולט לעין, היא התפיחה המרכזית במכסה המנוע, הרומז, כאילו, על מנוע גדול ובשרני. אמנם ניתן לומר שמדובר באבולוציה עיצובית די מינורית לדגם היוצא, אבל התוצאה הסופית היא מכונית קופה נאה במיוחד המשלבת בין אלגנטיות של רכב יוקרה לספורטיביות. יתכן שהמטרה כאן היא פנייה לקהל לקוחות צעיר יותר, אבל מטרה נוספת ולא פחות חשובה הושגה בהחלט – העיצוב האירודינאמי החדש איפשר למהנדסים להפחית את התנגדות האוויר למקדם – גרר של 0.25, הטוב ביותר מבין המתחרים. הצצה חפוזה מבעד לחלון הרטוב, לתוך תא הנוסעים מגלה שהוא זהה כמעט לחלוטין לעיצוב תא הנוסעים של ה-A4 החדשה (שה-A5 היא בעצם גרסת הקופה שלה).
לא רק עיצוב הפנים זהה. ה-4A וה-A5 חולקות את הדור החדש של פלטפורמת ה- MLB EVO המודולארית. זו קשיחה וקלה יותר ובשילוב עם מנועים חדשים וקלים יותר משילה הקופה החדשה כ- 60 ק"ג בממוצע לעומת הדגם אותו החליפה. בסיס הגלגלים צמח אמנם רק בסנטימטר אחד, אך תודות לפלטפורמה החדשה, ישנה הגדלה קלה של מרחב הפנים וגם נפחו של תא המטען גדל ב-10 ליטרים.
תצורת שתי הדלתות של מרכב הקופה, מאפשרת לי להשתחל למושב הקדמי בקלות רבה, תודות לדלתות גדולות ומרווחות. מקום מלפנים יש כאן בשפע. כניסה למושב האחורי (המציע מקום לשני מבוגרים בלבד) דורשת כבר יתר גמישות והגג הנמוך מאחור, גובה את מחירו – נוסע בגובה ממוצע, כמוני, יגרד את התקרה בקצה קרחתו.
תא הנוסעים מאוד מוקפד ואיכותי, ולנוסעים הקדמיים מושטת חגורת - הבטיחות בעזרת מנגנון מנוף מיוחד, בכדי שלא יאלצו להתאמץ ולשלוח יד ארוכה, לחגורה המרוחקת יחסית.
תמיכת מושב טובה, תנוחת נהיגה אידיאלית ולוח מחוונים מתוחכם מקבלים את הנהג בידידות. לוח המחוונים, אגב, הוא וירטואלי. כמו זה שראינו זה מכבר ב -Q7 . זוהי אופציה בתשלום המאפשרת לעצב את תצוגת השעונים במספר אפשרויות.
סוער
האודי האדומה בה התיישבתי, עונה לשם - S5. זוהי בעצם A5 שנרשמה למכון הכושר. אבל בניגוד לרובנו, גם ביקרה בו, בתכיפות. היא לא רק נראית שרירית יותר ומרשימה, היא גם אופה.
מנוע TFSI חדש בעל ששה צילנדרים ו-354 כ"ס (שיפור של 21 כ"ס מה-S הקודמת) הוא לא בדיוק המתכון הנכון להכיר מכונית חדשה וחזקה (4.7 שניות ממצב עמידה ל100 קמ"ש), במדינה זרה ובמזג - אויר שהופך לסוער יותר ויותר. אבל אנחנו כבר פה וכנראה שנגזר עלינו להתחיל מהטופ.
לא שאני מתלונן או משהו אבל העוצמה, הסאונד הבוקע ממפלטי המכונית, התחושה המהודקת, מעמידים במבחן את כושר האיפוק שלי. הכבישים המפותלים והרטובים, היוצאים מפורטו, מאוד צרים וללא שולי ביטחון. האדרנלין מתבקש לפנות את מקומו להגיון ולאחריות.אני מודה - זה קשה.
מפתיעה בהחלט היא נוחות הנסיעה בגירסה הזו, המכוילת לצד הנוקשה יותר (מוטות מייצבים עבים יותר וצמיגים נמוכים יותר) ויכולת ריסון פגעי הכביש טובה גם כשמצב – "דינאמיק" מופיע בבורר מצבי הנהיגה. תיבת ההילוכים ב-S היא מסוג פלאנטארי עם 8 יחסי העברה ( נמצאת גם בגרסת הדיזל החזקה ), תיבת הילוכים רהוטה, ה"יורה" את ההילוכים ללא שהות או גימגום. בשילוב הנעת ה"קואטרו" הסטנדרטית בגרסה הזו, הרגשתי די בטוח, גם בכביש הרטוב. דגם קיצוני אף יותר (RS-5 ) יוצא במהלך השנה הבאה.
היצע המנועים של ה-5 הוא של 5 מנועים, כולם בתקן יורו 6 עם מערכת עצור/ סע ומערכת רגנרציה של אנרגיית הבלימה כסטנדרט. הוא כולל מנוע בנזין 2 ליטר טורבו חדש בהספקים של 190 או 252 כ"ס (שיפור של 17% בביצועים ו-22% בצריכת הדלק לעומת הדגם היוצא). מנוע טורבו דיזל 2 ליטרים (190 כ"ס) ומנוע 3 ליטרים V6 (218 ו-286 כ"ס) .למעט ל2 המנועים החזקים בהיצע, תוצע ה-5 עם תיבת הילוכים S-TRONIC שבעה הילוכים כפולת מצמדים. (או שישה הילוכים ידנית).
מתחיל להתבהר
באודי A5 האבזור הבסיסי (באירופה) עשיר יותר מקודמתה וכולל מערכות סיוע לנהג ,שנלקחו מהדגם הבכיר ה-Q7, פנסי קסנון ומתלים אדפטיביים. היא תתחרה במרצדס C קלאס קופה, ב.מ.וו סידרה 4 לקסוס RC ודומותיהן.
נהיגת ההשקה כללה בהמשך גם נהיגה קצרה מדי, לטעמנו, בגרסת הבנזין החזקה יותר (גם היא בגרסת "קוואטרו") , בעלת תיבת הs-tronic - 7 מהירויות. A-5 בעלת מנוע הבנזין היא הגרסה הרלוונטית יותר לישראל ומנהיגה בה, ניכר שאין מדובר ברכב ספורטיבי. A5 (ובמיוחד לאחר המעבר אליה מגרסת ה-S) היא GT נעימה, הגומעת מרחקים באופן אלגנטי ואיכותי כמו שחווינו בכבישי האגרה המשובחים.
הערב ירד ואנחנו כבר ב' אביירו' – גרסת פורטוגל לעיר ונציה, מתמקמים במלון השוכן לצד הנהר. העננים קצת התפזרו להם ומחר בבוקר חוזרים לפורטו, לשדה התעופה.
לקראת סוף השנה תגיע אלינו ה-5 Aשבהמשך תקבל גם את גרסת ה"ספורטבק" השימושית יותר בעלת חמשת הדלתות. ה"ספורטבק" היא גם הגרסה העיקרית שנמכרה בישראל בשנת 2015 לצד הקופה 2 דלתות שנמכרה במספרים בודדים. לגרסאות הבסיסיות הנעה קדמית בלבד ומחירה הבסיסי של ה-A5 (350000 ₪) לא צפוי להשתנות מהותית.
הנתונים שצריך לדעת
מס דלתות: 2
מקומות ישיבה: 4
מנוע והילוכים:
הנעה: AWD קוואטרו/ הנעה קדמית
תיבת הילוכים: אוטו' 8 הילוכים/ S-TRONIC 7 / ידנית 6
מנוע : בנזין 2.0 ליטרים TFSI 190/ 252 כ"ס
דיזל 2.0 ליטרים TDI 190 כ"ס
דיזל 3.0 ליטרים V6 218/286 כ"ס
S5 בנזין 3.0 ליטרים V6 354 כ"ס
ממדים:
אורך : 467 ס"מ
רוחב: 185 ס"מ
גובה: .137 ס"מ
בסיס גלגלים: 276 ס"מ
משקל עצמי: 1450 ק"ג (גרסת הבנזין)
נפח תא המטען: 465 ליטרים