תפריט נגיש

נהיגה: החורף הגיע וכדאי לדעת.

 

החורף הגיע ואיתו הגשמים. הראות הופכת לפחות טובה, הכבישים חלקים ומוצפים במים והמשמעות, לנהגים רבים, היא חרדה מנהיגה בתנאים הללו.
החרדה מובנת - אנחנו בישראל, רגילים בעיקר לנהוג על כביש יבש ולהשתמש במגן השמש ומשקפי השמש ברוב ימות השנה. כביש מוצף במים,  מתפרש אצלנו כאיום, גשם חזק הניתך על השמשה הקדמית הופך את הנהיגה כבר לסיוט אמיתי.


נהיגה במכוניות ישנות, הצריכה מיומנות נהיגה גבוהה בהרבה מאשר במכונית המודרנית שלכם. במכונית ההיא, בעלת ההנעה האחורית, השילדה הלא מתוחכמת והלא ממש מאוזנת, כל פעולת נהיגה שגויה, ובמיוחד בכביש חלקלק, הייתה עשויה להסתיים באסון. המכונית המודרנית שלכם, הרבה יותר סלחנית.
מערכות בלימה מתקדמות, חיישנים אלקטרונים ומחשבים, יודעים לחפות ולמזער את הסיכון שנוצר עקב פעולה לא נכונה או טפשית שאנחנו עושים ולהציל את המצב לפני שיחמיר.

אין זה אומר שהנהג חף מכל אחריות, או אינו צריך להתאים את נהיגתו למצב החדש שנוצר: כביש חלק בעל מקדם חיכוך נמוך יותר.
הכלל הוא די פשוט – ככל שהאחיזה בכביש פוחתת, על הנהג לנהוג בצורה הדרגתית יותר. פעולות הנהיגה חייבות להפוך לעדינות יותר, קרי – האטה מוקדמת והדרגתית , האצה מתונה וסבלנית וכניסה/יציאה איטיים יותר בסיבובים.

הגורמים להחלקת הרכב אינם הגשם או השכבה הבוצית שנוצרה על הכביש. אלה יזרזו את התרחשות ההחלקה לעומת כביש יבש ונקי. ההחלקה נגרמת בעיקר מפעולותיו של הנהג. השימוש בדוושת ההאצה, הבלם וההגה, יכריעו  אם תתרחש החלקה, והיא תתרחש אם השימוש יהיה מוגזם ואגרסיבי מדי..
בכדי לא להגיע לפעולות קיצוניות כמו בלימה חזקה או הפניית הגה חדה, נדרש תכנון נהיגה מוקדם וחכם (שנדרש כמובן בכל מצבי הנהיגה, אך בחורף ובתנאים קיצוניים החשיבות גבוהה אף יותר). שמירת רווח מהרכב שלפנים, מבט הרחק לפנים, האטה לפני מקומות מועדים לפורענות, כמו צמתים, מעברי חצייה וכד'. כל אלה יפחיתו את הסיכויים להפתעה ולתגובה פתאומית וחדה.


צמיגים תקינים המנופחים בלחץ הנכון יתרמו את חלקם במניעת איבוד אחיזה ויעלו את סף ההחלקה לעומת צמיג ותיק/יבש או צמיג בלחץ אויר נמוך מדי.
גם בנהיגה עם צמיג תקין וראוי, יש לזכור כי חריצי הצמיג שתפקידם הוא פינוי המים ושמירה על שטח המגע עם הכביש, מוגבלים ביכולתם.
מעל רף מהירות מסויימת, יתקשו החריצים לנקז את המים ותופעת ציפה מסוכנת Aquapanning עלולה להתרחש ולגרום להחלקת הרכב. ההבדל בין שיוט על כביש רטוב במהירות 100 קמ"ש ל-90 קמ"ש הוא לעיתים קריטי במצבים שכאלה. הפיתרון המיידי– הפחתת המהירות.


בנהיגה בחורף יש לתת את הדעת גם ללבוש בו אתם נוהגים. נהיגה עם לבוש מסורבל פוגעת בנינוחות הנהיגה ובתפעול הרכב. גם נעל בעלת סוליה רטובה עלולה להחליק מדוושת הבלם וליצור מצב מסוכן.
לפני יציאה לדרך, אל תתעצלו, ודאגו להפשיר את האדים מחלונות הרכב, לוודא שנוזל שמשות קיים במיכל ושמגבי הרכב אכן תקינים. אישית, אנו ממליצים לנהוג עם אורות נסיעה בכל ימות השנה גם במהלך היום. בחורף – על אחת כמה וכמה. זכרו  שפנסי תאורת היום ברכבים מודרניים, אינם פועלים בד"כ בשילוב עם אלה האחוריים.
את אורות הערפל השאירו לתנאי ראות קיצוניים בלבד – ערפל וגשם/מבול  קיצוני. בכל מצב אחר, אורות הערפל במיוחד אלה מאחור) יסנוורו ויסכנו את משתמשי הדרך האחרים וגם אתכם.

מעבר בשלוליות עמוקות מעלה חששות ובצדק, ההחלטה אם לצלוח את השלולית או לא, היא לעיתים הימור. רצוי לחשוב טוב לפני שנכנסים לשלולית שעומקה לא ידוע. מומלץ לתת לאחרים לבצע ראשונים את הבדיקה ולהסתמך על תוצאותיה. נסיעה בשלולית תתבצע באיטיות, בהילוך נמוך וביציאה ממנה, ליחצו בעדינות על דוושת הבלם על מנת לייבש את הבלמים.

נהיגה ברכב מחומם ונעים לאורך זמן, ובמיוחד בשעות הלילה, עלולה להביא לצניחה בעירנות. לכן רצוי להפעיל את כניסת האויר הצח מחוץ לרכב, או לפתוח חרך בחלון הרכב לכניסת חמצן.

החורף מזמן לנו בדרכים, תנאי נהיגה מאתגרים ולעיתים מפחידים. במזג אויר קיצוני, בגשמים הראשונים שבהם הכבישים מאוד חלקים, ובכל מצב בו אינכם מרגישים בטוחים, ותרו על הנסיעה אם אפשר. הסיכון עולה והסיכויים לרעתכם. 

נסיעה בטוחה.






 

נשמח לעמוד לשירותכם בכל עת

צור קשר